TannkjÞtts­behandling

Har du et tannkjĂžtt som stadig blĂžr? Tannlegene Otterstad finner ut Ă„rsaken

Opplever du blÞdninger fra tannkjÞttet med jevne mellomrom? Kanskje du har noen mistanker om betennelse i ei tann? Da bÞr du kontakte tannlegen sÄ raskt som mulig. Tannlegene Otterstad finner ut Ärsaken til blÞdning i tannkjÞtt, i tillegg til andre plager i tannkjÞttet som for eksempel betennelse.

Hvorfor bÞr du bestille time til tannlegen med en gang, lurer du kanskje pÄ? Det bÞr du gjÞre for Ä unngÄ at tennene lÞsner og faller ut. Kom innom hos i dag sÄ undersÞker vi tannkjÞttet ditt.

SĂ„ mange utvikler en alvorlig grad av periodontitt

Periodontitt er en tannkjÞttsykdom hvor man har fÄtt en betennelse i tennenes stÞttevev. Betennelsen oppstÄr som fÞlge av mangelfull renhold, og bidrar til at kjevebenet rundt tennene brytes ned. Dersom dette ikke behandles, kan man i verste fall risikere tannlÞsning slik at tennene mÄ fjernes.

SÄ mange som 10% av den voksne befolkningen utvikler en alvorlig grad av denne tannkjÞttsykdommen. Det kan vÊre vanskelig Ä legge merke til sykdommen pÄ egen hÄnd, men typiske symptomer er blÞdning fra tannkjÞttet og dÄrlig Ände, samtidig som det kan fÞles Þmt og hovent.

For Ă„ vĂŠre i forkant av en slik sykdom er det anbefalt Ă„ mĂžte opp til en tannlegeundersĂžkelse minst en gang i Ă„ret.

Noen er mer utsatte for tannkjĂžttsykdom enn andre

Til tross for at periodontitt kan ramme alle sammen, er det enkelte personer som er mer utsatt enn andre. BĂ„de diabetikere, rĂžykere og personer som bruker medisiner, som for eksempel blodfortynnende medisiner og medisiner mot epilepsi, har en Ăžkt sjanse for Ă„ utvikle tannkjĂžttsykdom.

Bruker du noen av disse medisinene er du nĂždt til Ă„ opplyse tannlegen om dette. Sammen med fastlegen kan tannlegen lage en sikker og forsvarlig behandlingsplan for deg.

Slik foregÄr behandlingen mot tannkjÞttsykdom

Hos Tannlegene Otterstad bruker vi toppmoderne utstyr for Ä avdekke tannkjÞttsykdom. Blant annet benytter vi digitalisert rÞntgen for Ä finne eventuelle sykdommer i eller rundt tannkjÞttet. Ved hjelp av rÞntgenbilder vil vÄre erfarne tannleger se om det har forekommet forandringer omkring en angrepet tann. Bakterieangrepet skrapes sÄ vekk av tannlegen.

Til tross for lite eller ingen smerte, mÄ svÊrt utsatte tenner ofte trekkes. Her kan tannlegen benytte en tannbro. Tannlegen vil ogsÄ kunne avgjÞre om du kan beholde tennene dine.

For Ä oppsummere sÄ vil din tannlege bÄde gjenopprette din periodentale helse og minske risikoen for at du noen gang fÄr igjen tannkjÞttsykdommen. Neste steg bÞr vÊre Ä rehabilitere bittfunksjonen slik at denne blir funksjonell og estetisk.

Hvilke konsekvenser oppstÄr dersom jeg ikke mÞter opp til behandling hos tannlegen?

Rammes man av tannkjÞttbetennelse som for eksempel periodontitt, kan det i enkelte tilfeller vÊre uunngÄelig Ä miste en eller flere tenner.

I starten er det ikke sikkert du merker at tennene burde blitt behandlet, men over tid vil tennene lÞsne mer og mer. Deretter kan smerter og ubehag ved tygging oppstÄ, noe som svÊrt ofte Þker behovet for Ä fjerne de aktuelle tennene.

I omrÄder hvor det mangler en eller tenner, kan man bruke en kunstig tann som erstatning. Eksempler pÄ dette er tannimplantat, bro eller protese.

Siden tannkjÞttsykdommen periodontitt har sammenheng med resten av kroppens helse, vil manglende behandling av betennelsen pÄvirke generell helse, og i noen tilfeller andre sykdommer. Diabetes er et eksempel pÄ sykdommer som kan pÄvirkes av periodontitt.

Forebyggende behandling og oppfĂžlging

Det er din egen tannhygiene og renhold som er den viktigste forebyggende behandlingen for tannkjÞttsykdommer. Et godt tips er Ä pusse tennene dine grundig minst to ganger hver dag, bÄde morgen og kveld. Benytt tanntrÄd for Ä fjerne bakteriebelegg og matrester som ligger mellom tennene.

Det er alltid viktig Ä fÞlge rÄd og instrukser fra tannlegen. Slik kan du unngÄ Ä utvikle tannkjÞttsykdom, eller unngÄ at infeksjonen kommer tilbake igjen hvis du allerede har hatt en tannkjÞttsykdom.

I forbindelse med forebyggende behandling er det i tillegg viktig at du mĂžter opp til minst en tannundersĂžkelse i Ă„ret. Dette er smart, da du ofte ikke oppdager selv at du har en tannkjĂžttsykdom helt i starten av utviklingen.

Har du blitt behandlet for tannkjÞttsykdom, er det helt nÞdvendig at du mÞter opp til jevnlig kontroll hvor rens og oppfÞlging blir gjort for Ä unngÄ at sykdommen kommer tilbake.

Bestill time online

Hos oss har du muligheten til Ä bestille time uten Ä mÄtte ringe fÞrst. Her har du mulighet til Ä bestille timer til undersÞkelse, puss og rens, akutte timer og bleking.

fortell oss din mening

NÄr du har vÊrt pÄ klinikken, vil du motta en SMS med et spÞrreskjema om besÞket ditt hos oss. Din mening er Ä sÞrge for at vi holder et hÞyt faglig og hygienisk nivÄ pÄ klinikken. Vi hÄper du vil delta.

Vakttelefon

Hvis du har smerter i tannen din, eller hvis du har en akutt tannskade, kan vi kanskje hjelpe deg. Ring vÄr vakttelefon for Ä fÄ en akut time.

Åpningstider pĂ„ kliniken

mandag08:00 – 15:30
tirsdag08:00 – 15:30
onsdag08:00 – 15:30
torsdag08:00 – 15:30
fredag08:00 – 15:30

Ta kontakt til oss

Er det snart lenge siden du har vÊrt hos tannlegen, eller er det bare tid for sjekk? skriv til oss, sÄ kontakter vi deg med en bindende samtale og tilbyr en avtale med oss.

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right