X

Kontakt oss




Tannleger i tre generasjoner

I flotte nye lokaler ved Porsgrunnselvas bredd ligger Tannlegene Otterstad, en tannlegepraksis som har ligget i sentrum av telemarksbyen siden oppstarten i 1952, nå med far og sønn Otterstad, andre og tredje generasjon.

Tekst og foto: Erik Valebrokk

– Vi har skiftet lokaler tre ganger, så vi vet jo godt hva som funker og hva som ikke funker, sier Per Otterstad og viser rundt i de store, lyse lokalene der Jacobsen Dentals prosjektleder Stein Arild Myhre har hjulpet til med å få alt på plass.

– Dette har du råd til, mente Bjørn Myhre da vi startet prosessen for to år siden. Han hadde vel rett, og det er blitt veldig fint. Her trives vi, sier Otterstad og sikter til Jacobsen Dentals blide direktør. Og om det har kostet, så har Tannlegene Otterstad også fått uttelling for utleggene sine. Ikke dermed sagt at alt her er nytt. Per Otterstad har tatt med seg gammel innredning og godt innkjørt utstyr, men han har også utvidet arealet med alt det innebærer av nyinnkjøp.

– Her kan du tro vi har holdt på. Nå har vi 300 kvadratmeter til rådighet med åtte behandlingsrom, i tillegg til et dedikert operasjonsrom for oral kirurgi. Det er en tredobling av de gamle lokalene, forteller Per Otterstad fornøyd.

– Det er vel heller ingen overdrivelse å si at jeg ånder og lever for jobben min, sier han med ettertrykk og ser seg om i den nye klinikken, vel vitende om at han vil trives her i mange år fremover.

Selv om han nærmer seg pensjonsalder, har han ingen planer om å trekke seg tilbake.

«I dag drives praksisen som en moderne, fremtidsrettet klinikk som tilbyr alle former for tannbehandling.»

Tannlegene Otterstad er i dag Per og hans sønn Per-Christian. Sistnevnte er altså tredje generasjon av Otterstad-slekten som passer på tannhelsen
til Porsgrunns befolkning. I tillegg til far og sønn har også tannlege Charlotte Askvig fast tilhold i klinikken, mens oralkirurg Erik Bie er her to-tre dager i måneden.

– For meg var det helt naturlig å bruke Jacobsen Dental til å innrede de nye lokalene. Min far jobbet i sin tid med en av de opprinnelige Jacobsen (tre blad Jacobsen som ikke var i slekt startet selskapet i 1968) og senere Ove Sjødal, og vi har hatt et godt forhold helt siden den gang. Selvfølgelig ville jeg bruke Jacobsen Dental nå også, sier Per Otterstad.

– Min far var en meget sparsommelig mann, og da broren min og jeg overtok bedriften skulle vi ha det beste. Jeg kjøpte min første unit fra Sirona i 1988. De koster, men de varer, sier han med ettertrykk.

Gunnar Otterstad var en svært godt ansett tannlege som åpnet sin private praksis i Porsgrunn sentrum i 1952 etter å ha virket som skoletannlege i tidligere Eidanger kommune. Bedriften ble videreført av hans tvillingsønner Anders og Per Otterstad da praksisen flyttet til nye lokaler i 1988. Anders, som nå har trukket seg tilbake, spesialiserte seg i endodonti/rotbehandling, og Per tok etterutdanning i behandling med tannimplantater.

«- Gode tannhelsesekretærer og tannpleiere vokser ikke på trær. Dette er yrkesgrupper som har vært undervurdert i mange år..»

I dag drives praksisen som en moderne, fremtidsrettet klinikk som tilbyr alle former for tannbehandling. Det betyr at det aller meste utføres på huset med begrenset behov for videre henvisning.å

– Pasientene vil helst forholde seg til én klinikk. Det er fint at ansvaret for en behandling ligger på ett sted, synes Per Otterstad, underforstått at ansvaret ligger hos ham om noe går galt, og for eksempel ikke hos en ekstern kirurg eller endodontist.

Otterstad er ikke CEREC-bruker, men kjøpte sin første intraorale skanner for åtte år siden så han er ikke fremmed for digitale avtrykk. Nå har han også kjøpt den nye MEDIT i500 som Jacobsen Dental lanserte for et år siden og er strålende fornøyd. Freser har han derimot ikke gått til anskaffelse av, og det skjer neppe med det første.

– Jeg ser at mange norske tannteknikere sliter da mange tannleger sender bestillingene ut av landet, så her vil jeg gjerne bidra med mitt. Slår du beina under hele standen forsvinner de, og det går ikke. Men all annen behandling prøver jeg å gjøre selv, også endo, sier han.

Klinikken sysselsetter én tannpleier, Tonje Bakken, og tre tannhelsesekretærer, Hilde Wines, Vivian Johnsen og Merete Lid Abrahamsen. Sjefen er veldig opptatt av at de skal trives da de i hans øyne er helt uunnværlige.

– Gode tannhelsesekretærer og tannpleiere vokser ikke på trær. Dette er yrkesgrupper som har vært undervurdert i mange år, folk som nærmest ble ansatt som vaske- og ryddehjelp, men som er helt avgjørende for at bedriften skal fungere. Jeg prøver å stelle godt med dem og tar dem med på utenlandsturer, på messer og kurs, både for at de skal kunne etterutdanne seg, men også for at de virkelig skal føle at de tilhører praksisen og er like viktige som tannlegene.

Den inkluderende holdningen har også Per Otterstad overfor pasientene sine.

– Jeg er opptatt av at alle tannlegene skal ha to kontorer. Her skal det ikke være «drill, fill and bill». Sånn skal vi ikke ha det. Pasientene skal føle at vi har tid til dem og at vi ikke sender dem rett ut med regningen i hånda. Det gir oss anledning til å ha litt overlapping slik at ikke pasientene får inntrykk av at de blir behandlet på samlebånd, forklarer han.

Som tilnærmet totalkunde hos Jacobsen Dental skal Tannlegene Otterstad snart implementere det nye lagrings- og innkjøpssystemet Castra som lanseres i disse dager. Det er tannhelsesekretær Merete Lid Abrahamsen som vil få ansvaret for dette, og det er ikke fritt for at hun ser frem til det.

– Det virker veldig enkelt å bruke og kommer helt klart til å gjøre hverdagen enklere, sier hun.

Kort oppsummert er Castra en app som gir et effektivt og tidsbesparende innkjøpssystem med full kontroll på klinikkens lagerbeholdning og umiddelbar lagertelling. Alt som blir tatt ut av lageret og alt som blir lagt til registreres med en skanner. Små kort med strekkode og vareinformasjon plasseres på lagerhyllene, og nye varer bestilles med et tastetrykk.

Beregninger gjort av Jacobsen Dental viser gode innsparinger både i tidsbruk og i kroner og øre. En gjennomsnittsklinikk kan spare 20 000 kroner årlig og vel så det. Særlig når det gjelder lagerkontroll og ukurans er det betydelige gevinster å hente, og i tillegg blir det mindre å bekymre seg over i det daglige og færre frustrasjoner.

Ikke at det er mye frustrasjon å spore hos Tannlegene Otterstad. Det er en svært god tone å spore blant kollegene her, noe som også virker å smitte over på pasientene. Alle vi møter er blide og ser ikke ut til å lide av tannlegeskrekk av noe slag. Det hjelper nok også godt på med lyse og innbydende lokaler, utsikt til elva og lekker utsmykking av lokalene. I stedet for panelvegger eller frostet glass som skal skjerme for innsyn til behandlingsrommene er store panoramafotografier av Porsgrunn – før og nå – limt på glassveggene, og det skal til og med være mulig for mange av pasientene å peke ut egen bolig eller arbeidsplass på bildene.

«Her skal det ikke være «drill, fill and bill». Sånn skal vi ikke ha det. Pasientene skal føle at vi har tid til dem.»

Selv om Per Otterstad ser for seg mange flere yrkesaktive år er han glad for at sønnen Per- Christian er på plass og kan videreføre familiens mangeårige geskjeft.

– Per-Christian jobbet to og et halvt år i det offentlige før han kom hit. Jeg synes det var viktig at han begynte utenfor en klinikk som så til de grader er dominert av familie som denne.

I hvilken grad han vil sette sitt preg på virksomheten gjenstår å se. Per-Christian startet nylig i fulltidsstilling etter to års praksis i den offentlige tannhelsetjenesten i Telemark, og han har i tillegg arbeidet med prosjekter i regi av Tannleger Uten Grenser. På spørsmål om hva han vil bidra med for å føre Tannlegene Otterstad videre inn i fremtiden er han vag, men en ting er han tydelig på:

– Jeg er mer opptatt av markedsføring enn pappa. Det har ikke han tenkt så mye på, og det har vært litt tabu her, men vi er avhengige av å være synlige. Konkurransen er der, og Tannfeen som har åpnet i nærheten har brutt en barriere. Det er bra for oss, fordi det åpner opp for mer markedsføring, synes Per-Christian.

«Selv om Per Otterstad ser for seg mange flere yrkesaktive år er han glad for at sønnen Per- Christian er på plass.»

Så vil fremtiden vise hvordan familiebedriften ved elvebredden skal lokke til seg nye pasienter. De eksisterende pasientene virker nesten som de tilhører familien selv, så jovial er stemningen hos Tannlegene Otterstad.

Av: Per-Christian Otterstad